facebook logo


Agentura Comtech_CAN
26. 10. 2018

Pocta kreativcům z první republiky

To důležité se v naší reklamní branži nezměnilo ani za 100 let naší milované republiky. Je tu pořád spousta talentovaných grafiků a zkušených Art directorů, kteří dotáhnou slibný nápad k absolutní dokonalosti. V případě designu státní vlajky k absolutní nesmrtelnosti. Naše vlajka je totiž jediným státním symbolem, který se za sto let nezměnil.



Návrhy J. Kursy z r. 1919



Když byla vyhlášena Československá republika, za státní vlajku dočasně vyhlásili bíločervený královský prapor. Na konci roku 1918 rozhodla vláda o změně vlajky, která byla příliš podobná té polské. Členové výběrové komise se shodli na tom, že nová státní vlajka bude obsahovat slovanské barvy - bílou, červenou a modrou. Vítězný návrh vytvořil grafik a archivář Jaroslav Kursa. Královské bílé a červené pruhy nechal, jak byly, a mezi ně vetknul modrý klín, který symbolizoval Slovensko s jeho horami. Klín sahal sotva do jedné třetiny vlajky. A právě tehdy přišel čas Art directora a pedagoga Františka Kysely. Byl to on, kdo poradil Kursovi, ať se nebojí a udělá klín pořádně dlouhý. Grafik poslechl, protáhl trojúhelník až do poloviny vlajky a bylo to perfektní.

František Kysela

Jaroslav Kursa




Čtyři dny nechali kreativci plout po Vltavě dva parníky se svým návrhem vlajky na boku. A možná i díky tomu to klient koupil. 30. března 1920 v 18.45 hodin vyhlásili poslanci Národního shromáždění návrh Jaroslava Kursy za oficiální státní vlajku. Hurá! Alespoň jeden layout vydržel déle než jednu kampaň.



…Kursa, Kursa…ona se pořád řešila otázka Slovenska. A Slovensko, se řeklo, že je ta modrá barva. Pak přišel Kysela, kterej řek‘: ,Tenhle kopeček je maličkej, ta plocha toho praporu to sní.‘ Ten Kursa přišel s větším kopečkem a Kysela řek‘: ,To by šlo, ale když to bude do půlky. A bylo.‘

Pamětník vzniku designu vlajky V. V. Štech

Comtech_CAN, založeno 1990
Tvoříme značky už od dob Československa





Zdroj:


Vliv Čechů, Moravanů a Slováků na podobu československé státní vlajky

Aleš Brožek, Severočeská vědecká knihovna, v Ústí nad Labem


Další články

Se sametově jemným pohlazením se vstává lépe

Krásní obři ze severu

ZALILI NÁM DVA KLIENTY DO BETONU

TANEC PRAHA. KDYŽ JE ZVĚDAVOST ZÁŽITKEM

UŽ JSME ZASE TĚŽKÉ VÁHY

nAKAfe 2019

NEČEKÁME, AŽ POMŮŽE NĚKDO JINÝ

Výtah, nebo schody?

Rozmohl se nám tady takový nešvar, zavírat slepice do klecí a dělat z nich stroje na vajíčka.

I letos jste to upekli s námi

Až budete příště kontrolovat knírek, sáhněte si i do trenek

Pocta kreativcům z první republiky

Díky Metallice za 19 000 plných talířů

Šampioni ve vaší kuchyni

HO, HO, HODNĚ

DALI JSME KNÍRY DOHROMADY

CANNUAL CONFERENCE 2017 — LIDÉ ZA OBSAHEM

KDYŽ JDE O KOJENECKÉ MLÉKO, JDE O VŠECHNO

KAMPAŇ, KTERÁ NASYTÍ DOBREM

PĚT TIPŮ OD PĚTI

ZLATAN HAIR-IS-ON!

KAMIL STŘIHAVKA POMÁHÁ DĚTEM OPĚT DÝCHAT.

Máme krátké kalhoty, ale paměť ne.

PRVNÍ KRŮČKY DĚLÁME RYCHLE

PROJEKT, KDE SE POTKALO VŠECHNO – DOBRÝ ÚČEL, KREATIVITA I ONLINE EFEKTIVITA

BEZ KLIŠÉ TO V REKLAMĚ NEJDE - ROZHOVOR PETRA VLASÁKA PRO MARKETING & MEDIA

S 10 DALŠÍMI REKLAMNÍMI AGENTURAMI POŘÁDÁME VEČER OTEVŘENÝCH DVEŘÍ

NEKUPUJTE VOLOVINY. LETOS KUPTE SKUTEČNÝ DÁREK

EFEKTIVITA SE CENÍ ZLATEM

HLÁSÍME SE K ZÁSADÁM FÉROVÉHO TENDRU

LAŠTOVKA JE NA DRÁTE

Náš art-director odchází na mateřskou

KDYŽ ZAVONÍ ZVĚŘINA,
JE ČAS NA NAŠE ČERVENÁ

AGENTURA COMTECH POSILUJE ONLINE SEKCI

JAK UTOPIT MEĎOURA NA FACEBOOKU?